Mørkt tema og lekent teaterspråk i årets hovedproduksjon

Scenografi fra “Rinnanbanden”.

Regissør Kjell Moberg tar i bruk både forteller- og tegneserieteater når han setter opp årets hovedproduksjon «Rinnanbanden».

– Formen på stykket blir veldig leken. Vi kommer til å jobbe med mange forskjellige typer elementer: Fortellerteater, tegnserieteater, visuelt teater og musikkteater. Jeg jobber alltid på denne måten, jeg bruker de virkemidlene jeg trenger for å lage denne forestillingen, sier Kjell Moberg.

Sammen med komponist og førsteamanuensis Asgeir Skrove og de 15 studentene i årets avgangsklasse legger han siste hånd på forestillingen de har valgt å kalle «Rinnanbanden».

Regissøren og studentene har gjort grundig research. Her besøker de Justismuseet i Trondheim som har ei permanent utstilling om Rinnanbanden og 2. verdenskrig.

Produksjonen får premiere i Storsalen på Tindved i Verdal 2. juni klokka 19.

Kjell Moberg tror publikum vil bli overrasket over den åpne formen på stykket.

Teaterrommet er annerledes enn det som er vanlig, man går rundt i rommet. Og etter hvert får man sette seg ned.

Opptatt av ofre og landssvikere

Moberg forteller at han er svært opptatt av tematikken som tas opp i stykket og av 2. verdenskrig som historisk periode. Det er også årsaken til at han valgte å lage forestillingen.

Jeg ønsker å undersøke flere ting: Jeg er opptatt av ofrene for Rinnanbandens ugjerninger. Men jeg er også opptatt av framstillinga av de som ble omtalt som landssvikere. Rett etter krigen var det et massehysteri hvor veldig mange som hadde sittet på gjerdet i fem år, kastet seg på og ble veldig gode nordmenn. Det synes jeg er en interessant ting å se på.

Studentene har også besøkt Falstadsenteret på Ekne

Jeg mener at vi må se på historien for å forstå samtiden, sier han.

Bruker kjent materiale

Selv om det sceniske uttrykket er lekent, behandles temaet med stor respekt.

Studentene og regissøren gjort en grundig research, og i all hovedsak har de brukt eksisterende materiale.

Det finnes ikke tidsvitner til personer vi snakker om, alle er jo døde eller henrettet. Så vi har gått til bøker og den typer kilder. Vi har også besøkt Justismuseet i Trondheim, Rustkammeret, Falstadsenteret og Falstadskogen, forteller Moberg.

Alle studentene har vært med på dette arbeidet, og så skapes teksten ut fra det.

Roser studentene

Studentene, regissør Kjell Moberg (foran til høyre) og studieleder Dag Skevik besøker krigsgravene i Falstadskogen.

Kjell Moberg sier det alltid er et privilegium å få arbeide med studenter.

Men dette er en helt spesiell gjeng. De har allerede dannet et kompani (Feil Teater red. anm.), de er svært opptatt av de de holder på med og har mange meninger. De tenker ikke bare på det sceniske kunstverket, men også på det som er rundt.

Det er veldig positivt, de kommer til å ha ei god framtid i norsk teaterliv, sier regissør Kjell Moberg.

Spilleplan:

Verdal (Storsalen på Tindved kulturhage):
2. juni kl. 19:00
3. juni kl. 19:00