Skuespillerstudenter klare for premiere i Santiago

Kull 7 i Santiago. Foto: Henrik Roshauw Tidemann.
Studentene i 3. klasse ved Skuespillerutdanninga ved Nord universitet foran Museo de la Memoria y los Derechos Humanos i Santiago, et museum til minne for ofrene for militærdiktaturet i Chile. Foto: Henrik Roshauw Tidemann.

Avgangsklassen ved Skuespillerutdanninga ved Nord universitet er nå på plass i Chile for å spille årets hovedproduksjon «Ambassadøren».

– Det er både kjekt og rart å være framme i Santiago. Jeg har ventet på dette så lenge og nå er vi her. Det er en stor by med mye liv, sier student Lina Taule Fjørtoft.

Sammen med resten av klassen landet hun i Santiago torsdag ettermiddag norsk tid. Da hadde de vært på reisefot i 25 timer.

– Det var godt vi reiste om natten for da ble jeg ikke så forvirret over tidsforskjellen. Det var en lang reise, men jeg følte det gikk fort. Det var godt å endelig fly avgårde, å kjenne på at nå har vi kommet til et nytt steg videre i prosjektet.

– Hva er dine første inntrykk av Chile?

– Å fly over Andesfjellene fra Argentina var en stor opplevelse, det er mektige fjell! Jeg føler at Santiago minner litt om Bergen, omringet av fjell. Det er mye som skjer hele tiden, og det er omtrent så kaotisk som jeg tenkte. Det er en nokså europeisk by av utseende. Det er høst her og klimaet minner ganske mye Norge, sier Lina Taule Fjørtoft.

Norsk diplomat reddet flere hundre

«Ambassadøren» er et nyskrevet stykke, og handler om den norske diplomaten Frode Nilsen som reddet forfulgte chilenere etter militærkuppet i 1973.

En av scenene i "Ambassadøren". Bildet er tatt under en av prøvene i Verdal. Foto: Skuespillerutdanninga ved Nord universitet.
En av scenene i «Ambassadøren». Bildet er tatt under en av prøvene i Verdal. Foto: Skuespillerutdanninga ved Nord universitet.

Han hjalp folk, blant annet ved å gi dem asyl i ambassaden. Frode Nilsen fikk også flere hundre forfulgte ut av landet, ifølge Norsk biografisk leksikon.

«Ambassadøren» er regissert av førstelektor Rodrigo Malbrán ved Nord universitet, manuset er skrevet av Andrea Gutiérrez.

Etter at studentene ankom Santiago har de besøkt steder med tilknytning til militærkuppet.

– Vi har sett presidentpalasset La Moneda som er gjenoppbygget etter at det ble bombet i 1973. Det var en ekstra spesiell opplevelse for vi har hørt mye om den historiske hendelsen, sier Lina Taule Fjørtoft.

17. mai-feiring i ambassaden

«Ambassadøren» skal spilles på GAM teater i Santiago og har premiere 19. mai. Nå starter Nord-studentene og ansatte med rigging og gjennomganger i teateret.

– Det er virkelig et fint teaterhus. Vi var innom der den første dagen og fant oss selv i programbladet. 17. mai er vi invitert i den norske ambassaden, da skal vi ha underholdningsinnslag og vi får møte den nåværende ambassadøren. Det blir spesielt, sier Lina Taule Fjørtoft.

Etter spilleperioden i Santiago skal «Ambassadøren» vises under Festspillene i Bergen 6. og 7. juni. Stykket spilles i Verdal 12. og 13. juni.