Teatersuksess for Nord-studenter i Santiago

Foto: Henrik Roshauw Tidemann.
Her er ensemblet samlet etter siste forestilling på GAM teater i Santiago. Bakerst fra venstre: Romina Rodriguez, Rodrigo Malbrán, Miguel Bregante, Mathias M. Rydjord, Ibrahim Fazlic, Erlend Haugen Vikhagen. 2. rekke: Sasha Malbrán, Lina Taule Fjørtoft, Jon Vegard Hovdal, Vilde Søyland, Pinar Ciftci, Andrea Gutierrez, Henrik Roshauw Tidemann, Molly Malbrán Nixon. 1. rekke: Marie Hafnor, Patrick Børjesson, Haflidi Arnar Haflidason, Andrea Norvik Jervell, Anne Bertelsen Wiig og Cengiz Nereid. Foto: Henrik Roshauw Tidemann.

Avgangsstudentene ved Skuespillerutdanninga ved Nord universitet er hjemme etter å ha spilt sin hovedproduksjon «Ambassadøren» i Santiago i Chile. Nå er det norgespremiere på stykket som handler en norsk diplomat som reddet liv etter militærkuppet i 1973.

Asgeir Skrove. Foto: Håvard Zeiner.
Asgeir Skrove har skrevet musikken til “Ambassadøren” og var til stede under premieren i Santiago. Foto: Håvard Zeiner.

– Publikum har tatt imot stykket på en svært god måte. Det er veldig mange chilenere som er opptatt av historie knyttet til kuppet i 1973, sier førsteamanuensis ved skuespillerutdanninga Asgeir Skrove.

Han har komponert musikken til «Ambassadøren», et nyskrevet stykke som handler om hvordan den norske diplomaten Frode Nilsen reddet chilenere etter militærkuppet i 1973.

– Det er også ganske mange som kjenner spesifikt til historien om Frode Nilsen, og mange kommer til forestillingen på grunn av det. Det er veldig rørende å se hvordan forestillingen blir mottatt, det er folk som har store og sterke opplevelser.

Stykket er regissert av Rodrigo Malbrán, førstelektor ved skuespillerutdanninga i Verdal.

– Han har et navn som regissør i Chile, og det kommer publikum spesifikt for å se hans arbeid. Også den delen av publikum gir veldig bra tilbakemeldinger, så oppsummert har dette gått veldig bra, sier Asgeir Skrove.

Hyllet ambassadøren

Under en av forestillingene ble Frode Nilsen hyllet av folk i salen.

Publikum takket Frode Nilsen etter en av forestillingene i Santiago. Foto: Andrea Gutiérrez Vásquez.

– Det var en spesiell hendelse. Det var en del folk som satt sammen på ei rad i teatersalen. Under applausen reiste de seg opp med hver sin en plakat med bokstaver som dannet setningen: Takk mr. Nilsen, forteller Skrove.

Dette var folk som hadde sittet i fengsel, som hadde fått hjelp av Frode Nilsen og personer som hadde hjulpet Nilsen i hans arbeid.

– Det er en så rørende og sterk respons, og en sånn type opplevelse som man aldri glemmer. Jeg tror det vil være skjellsettende for unge skuespillere å oppleve at teater kan være viktig på den måten.

Norgespremiere i Bergen

6. og 7. juni skal «Ambassadøren» vises under Festspillene i Bergen.

– Dette har blitt en bra forestilling. Og det er et ensemble på 14 skuespillere som leverer veldig bra teaterkunst. Det blir fint å spille dette i Bergen, det var veldig mange chilenere som kom til byen som flyktninger etter kuppet, sier Asgeir Skrove.

«Ambassadøren» spilles også på Tindved kulturhage i Verdal 12. og 13. juni.

Video: Dette er klipp fra “Ambassadøren” fra GAM teater i Santiago