Nord-studenter på turné med mørk forestilling

Foto: Sindre Strand Offerdal.

25. mai er det premiere på «Mitt liv med hundene», årets hovedproduksjon ved Skuespillerutdanninga ved Nord universitet.

– Det er en ganske mørk forestilling med mye humor. Det handler om en liten gutt som ikke har det bra hjemme. Han velger å dra og bor på gata i Moskva med en flokk hunder, forteller student Ingeborg Larsen.

Sammen med de andre avgangsstudentene ved skuespillerutdanninga, forbereder hun seg på å spille «Mitt liv med hundene» i Verdal, Trondheim og Oslo. (Se spilleplan nederst i artikkelen).

Forestillingen produseres av teaterkompaniet NIE og Kjell Moberg er regissør. Han sier at historia om denne gutten kan sammenlignes med fortellingen om Mowgli i Jungelboken.

– Han gikk ikke til de andre menneskene, han hadde ikke tro på folk. Han holdt seg sammen med hundene, og de endte opp i et symbiotisk forhold der de skaffet mat sammen. Hvis noen prøvde å angripe gutten tok hundene vare på han. Til slutt hadde han en flokk på åtte hunder rundt seg, forteller Moberg.

Politiet i Moskva forsøkte å få tak i gutten i to år.

– De lyktes med å lokke ham inn i en leketøysbutikk. Hundene ble skutt og gutten ble sendt til et barnehjem.

Morsom rolle

Student Thomas Stene-Johansen spiller den fire år gamle gutten. Han mener dette er en av de morsomste rollene han har hatt.

Foto: Sindre Strand Offerdal.

– Når man er fire år handler det meste om å se og følge med, og som skuespiller er det en drøm å få jobbe på den måten. Man ender opp med å stå på scenen og lytte til rommet og medskuespillerne, og man trenger egentlig ikke å gjøre så mye mer enn å være åpen for impulsene som kommer. Det er veldig god trening og veldig morsomt å få gjøre det i denne rollen.

Han forteller at de har improvisert fram de i ulike scenene i forestillingen.

– Vi startet tidlig i prosessen med å sette opp en liste over scenene vi ønsket å ha med. Så går man på gulvet og gjør det man føler er riktig i nuet, dette er lekt og improvisert fram. Det å få være skapende kunstner er en gave for en skuespiller. Dette gjør også at forestillingen har en organisk følelse over seg, det er et resultat av vår felles lek, sier Stene-Johansen.

Prisbelønt forestilling

Dette er tredje gang Kjell Moberg setter opp «Mitt liv med hundene». Første gang var i 1999, da var det avgangsklassen ved teaterhøgskolen i Tsjekkia som stod på scenen.

– Da var denne historia helt ny, og forestillingen ble spilt i seks år i Praha, forteller Moberg.

Senere satte han opp forestillingen sammen med NIE.

– Vi syntes det var en viktig og interessant historie å fortelle. Jeg er veldig opptatt av barn og unge, sier regissøren.

I 2011 fikk de Danse- og Teatersentrums pris for «Mitt liv med hundene».

Det er andre år på rad at Kjell Moberg regisserer avgangsforestillingen ved skuespillerutdanninga. Han trives godt med å arbeide med studentene.

– Det er veldig motiverte og flinke studenter. De er arbeidsomme, lærevillige og lydhøre. Det er veldig fint å jobbe med dem, sier Kjell Moberg.

Spilleplan:
Tindved kulturhage, Verdal:
25. mai 19.00
26. mai 18.00
Trøndelag Teater, Trondheim:
29. mai 19.00
30.mai 19.00
Teater Manu, Oslo:
2. juni 15.00 og 19.00
3. juni 15.00 og 19.00
Fire år gamle Ivan sammen med tre av hundene. Foto: Sindre Strand Offerdal.