Skuespillerutdanninga en del av Nord universitet

Tindved kulturhage
Skuespillerutdanninga ved Nord universitet har lokaler i Tindved kulturhage i Verdal.

Ved nyttår ble Høgskolen i Nord-Trøndelag, Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nesna til Nord universitet.

– Høsten i fjor var veldig spennende. Vi etablerte kontakt med faglige miljøer ved det som var Universitetet i Nordland. Nå gleder vi oss over å være en del av Nord universitet, dette betyr at vi får enda flere å samarbeide med, sier studieleder ved skuespillerutdanninga Ørjan Hattrem.

Samme innhold

Skuespillerutdanninga i Nord-Trøndelag ble startet i 2005. Utdanninga ble drevet av HiNT (Høgskolen i Nord-Trøndelag) fram til 1. januar 2016. Da ble HiNT, Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nesna til Nord universitet.

Fusjonen rører ikke ved det faglige innholdet på skolen.

– Vi har klare og tydelige ambisjoner og mål om vår utvikling som en av de tre offentlige teaterhøgskolene i Norge. Vi har en særegen metodikk og et stort internasjonalt nettverk. For oss er det en inspirasjon å bli en del av et Nord universitet, nå kan vi dra disse målsettingene sammen med resten av en ny institusjon, sier studielederen.

Faglig utvikling

Han ser flere fordeler ved å bli en del av et universitet.

– Vi kan utvikle oss faglig, men vi ønsker også å bidra inn det nye universitetet. Med vår særegenhet kan vi være med på å prege universitetets identitet, sier Ørjan Hattrem.