Innleder samarbeid med teaterhøgskole i Berlin

Professor Margarete Schuler (t.v.) fra teaterhøgskolen «Ernst Busch» i Berlin instruerer HiNT-studentene Patrick Børjesson og Andrea Norvik Jervell som jobber med en scene fra Tolvskillingsoperaen. Professor og doktor Viola Schmidt og student Vilde Søyland følger nøye med. Foto: Ole Johan Ramfjord, HiNT
Professor Margarete Schuler (t.v.) fra teaterhøgskolen «Ernst Busch» i Berlin instruerer HiNT-studentene Patrick Børjesson og Andrea Norvik Jervell som jobber med en scene fra Tolvskillingsoperaen. Professor og doktor Viola Schmidt og student Vilde Søyland følger nøye med. Foto: Ole Johan Ramfjord/HiNT.

HiNTs skuespillerutdanning starter et pedagogisk samarbeid med The Ernst Busch Academy of Dramatic Art.

– Du må vente på en impuls før du snakker. Margarete Schuler, professor i skuespill ved den anerkjente teaterhøgskolen i Berlin, instruerer HiNT-studenter fra første rad i teatersalen på Tindved.

Sammen med professor og doktor Viola Schmidt var hun nylig i Verdal for å jobbe med studieleder Ørjan Hattrem og skuespillerstudenter gjennom fem uker.

– Studentene er svært motiverte. De har mange ferdigheter og kan gjøre mye ekstremt bra. Og nå når de blir konfrontert med en uvant læremetode er de åpne, de prøver å lære så mye som overhode mulig. Jeg synes det er eksellent, sier Margarete Schuler.

Professor og doktor Viola Schmidt har gruppeundervisning med studenter på HiNTs skuespillerutdanning. Foto: Ole Johan Ramfjord/HiNT.

Brechts metode

Viola Schmidt leder seksjonen for stemme og tale ved avdelingen for skuespill ved «Ernst Busch».

Hun har undervist studentene i Verdal både enkeltvis og i grupper. I tillegg har hun jobbet under øvelser med Tolvskillingsoperaen og hatt daglig trening med lektor Dag Skevik som arbeider med sang og stemmefag.

– Mitt utgangspunkt er gestus (framstillinga av den fysiske tilstedeværelsen). Dette er Bertolt Brechts teatermetode og den viktigste metoden for stemme og tale ved vår skole.

Schmidt sier framgangsmåten er sterkt knyttet til treningen av skuespillere, og at det derfor var et stort poeng at de begge kom til Verdal.

– Hvis ikke ville jeg ha gitt dem verktøy de ikke kunne brukt på scenen.

Hun mener studentene ved skolen er svært godt trent.

– Spesielt i bevegelse selvfølgelig, men også i sang hvor de er mye bedre enn våre studenter. De har også god fantasi.

Interessert i HiNT-spesialitet

Margarete Schuler mener det med fordel kan innføres mer tekstbasert arbeid ved HiNTs skuespillerutdanning.

– Jeg tror det er nødvendig med tanke på markedet, mange av studentene deres skal jobbe i store teatre som bruker tekst.

Som representant for «Ernst Busch» er hun også interessert i spesialiteten ved høgskolen i Verdal: Utdanning av skuespillere som kan skape sitt eget arbeid.

– Dette har vi ikke i det hele tatt i vår skole, og markedet i Tyskland etterspør slike egenskaper hos skuespillere. Det er derfor vi mener det er en god idé å utveksle det skolene er eksperter på, sier professoren.

Visning av Tolvskillingsoperaen høsten 2015. Foto: Ole Johan Ramfjord/HiNT.
Fra en intern visning av Tolvskillingsoperaen høsten 2015. Foto: Ole Johan Ramfjord/HiNT.

– Metode som kler vår skole

Studieleder og kunstnerisk ansvarlig ved skuespillerutdanningen, Ørjan Hattrem, forteller at møtet mellom de tyske pedagogene og studentene har vært utrolig rikt.

– Dette er høykompetente folk som virkelig trives med å treffe studentene våre.

Hattrem sier at «Ernst Busch» er blant de fem beste teaterhøgskolene i Europa, og at den er en av de mest innflytelsesrike etter krigen.

– Særlig etter at muren falt fikk de en enorm betydning for teaterutviklinga i Berlin, som regnes som teaterhovedstaden i Europa.

– Ved «Ernst Busch» jobber man veldig tekstbasert, er det aktuelt å innføre mer av det her på skolen?

– Vi har alltid jobbet med tekst, studentene våre snakker og roper fra scenen. Men nå får vi en helt unik inngang til en metodikk som kler vår skole. Dette handler om å få kropp og stemme til å jobbe sammen, og vi har prøvd å få tak i en metodisk tilnærming til dette, sier Hattrem.

Nå skal kollegiet ved skuespillerutdanningen evaluere besøket fra Berlin.

– Så får vi se på hvilken måte vi kan implementere dette i arbeidet. Men dette kommer til å få etterdønninger, sier Ørjan Hattrem.